Türkiye'nin ilk ekoköyünden devasa beton viyadük geçer mi? Şaka gibi, kısmetimiz oldu. Bu sürecini yaşarken neler geçtiğini incelemek istedik.
ilk duyduğumuzda Ocak 2011. 3 adam şirket arabada aşağıdaki toprağa gelip ölçüm yapıyorlardı. Acaba arazı mi alacaklardı? Hayır. Tren viyadüğü buradan geçme planı vardı. Hayır!!!
Sormaya başladık. 7 olasılıktan 7cisi. En uzun, en mantıksız... ve tam ortamızdan!
Bu sürecin en kötü dönem ne zamandı sorarsanız zor bir soru. Belirsizlik kolaylaştırmazdı. Bilgi almaya çalışırdık. O 7 parkurdan bizimki nasıl seçildi belki 100 sene sonra arşivdeki gizli belgeler açıklanınca öğreniriz. Ankara-Sivas hızlı trenin yolunun en uzun (1.7 kilometre) ve en yüksek (Balaban deresinden 100 metreden fazla havada) viyadüğün sonrası 4,5 kilometre uzun tünel, vs. en hesaplı olduğuna inanır mısınız? Bu kadar yüksek viyadük için Türkiye'nin farklı yerlerden mühendis gelmiş, MSS90 Hareketli İskele Sistemi görmek için. Bizse, her gittiğimizde "mega tırtıl" dediğimi koca cihazın ilerlemesini takip ederdik, ta ki Aralık 2019 ayında 1,7 km sonunda karşı yakaya varmış.
İlk bağlantımız 2014 yılında. Ancak TCDD 2. bölge müdürlüğünde kiminle konuşmamız gerekiyordu öğrendik. Toplantılar yaptık, kutu dolu sebze götürdük. 2014 sonunda anlaştık.
Güzergah belli. Aralık 2014 ayında Celal inşaat alanındaki küçük boy ağaçlarını taşımaya başlamıştı. Doğuş İnşaatın şantiye sorumlusu Erkan beyle 11ci ayağın yerindeki meyve ağaçlarının taşınmasına destek verdı "Para veremiyoruz, ama makinalar boşken size gönderebiliriz) Mart 2015.
Mart 2015'te bizden geçen servis yolunda “İnşaat levhamız“ var: Dıkkat!
Nisan 2015: "TCDD YHT hatının servis yolu artık Balaban’a kadar uzuyor. Doğuş’tan Erkan Bey ziyaret edip çayımız içti. Bilgili olmak rahatlatıcıdır. Birçok çam ağacı dikmişler şantiye yanında."
Mart 2015'te Güneş Tepenin yamaçlarda acılan on cıvarında İris galatica navruz ciçeğinin yerlerini işaretlemiştim. Sekizin yumruğu (2019 yılında Kew Gardens'ın İris uzmanı bunların Iris'lerden nadir olan sopanlı türü) Ağustos'ta en kuru mevsimde derine kazarak çıkarttım ve kazılmayacak yamaçta gömdüm. Evet, bazıları tuttu.
2015'te Doğuş dğzenli şekilde bizim sularımızdan tankerlerce dolduruyor. Aralık'ta şoförlerden biri kurtarcı oldu - karşılıklı destek.
Bahar 2016: yerde en yoğun dönem başlıyordu. Her taraftan hafriyat taşıma arasında bize hiç dökmeyecekti ancak Balaban deresinin yanındaki 13cü ve 14cü ayakların zeminleri kazılırken hafriyatı bize dökülmesini istedik - halbuki anlaşmamızda hiç bir hafriyat arazimize dökülmayacekti. Bu sıradan bir "kaya kum" karışımı değil - milyonlarca yılda birikilen alüvyal "milli" toprak değerlidi. 10 000 ton (20 dakikada bir 20 tonluk kamyon dolu) batı yamacımıza getirildi. İlerde dozer ile greyder şekil verdi.
Bu kadar makina arası kalmamızın faydaları vardı: taşıma, kazma, tamirat işlerinde sormak yeterdi.
her iki tarafındaki ayaklarla başladılar. Erkan bey sağol, bizim ayaklarımızı en sona bıraktınız.
ayakların ortaya çıkmaya başlıyor 2016.
Haziran 2016: 11.ayağın temeli kerpiç klübemize geldi
Ayak inşaat ayrıntıları başka yerden alırsınız. 90m yüksekliğe çıkmak için seviye bitince yükseğe çıkartan bir sistem, kalıplar kurulunca beton kamyonları gelince yukarıya pompalanacaktı. Çalışanlar her gün platforma yürüyerek çıkardı. Sağlık güvenlik bir mesele varmış.
İlginç noktalardan biri vinç inderme zamanı
ve iskele indirme
10cu ayağı altında Ramazan. Artık Doğuş'un Sağlık Güvenlik personeli
Güneş Tepe'yi kemirenler.
9cu ayağın temeli
2018? En son inşaa edilen 7ci ayağı.
Nisan 2019
?Haziran 2019
Haziran 2019 Başımızda
Eylül 2019
Kasım 2019 programlanmış gibi 10.cu viyadüğün inşaatı karşıya varıyor.
Aralık 2019
Ocak 2020 Parmaklık kuruluyor 8ci ayağın başı
Mart 2020 Ayak etrafının toprak düzenlenmesi yapılırken...
... TCDD sorumlusuyla opsyonları konuştuk.
Viyadük 1.7 km uzun. Ayaklarımız 90m uzun, Balaban deresinin yanındaki 13cü ve 14cü ayakları ise 100 metreden daha uzunmuş. Tabliye 13.20m geniş.
Viyadüğün ilk ve son gölgeleri
Sabah gölgeler serayı serinletir/soğutur. Ekim saat 8.30-9.30 arası peş peşe onuncu ağaın gölgesi (kaç dakikada ölçmedim) dönerek geçtikten sonra tabliyenin gölgesi 13 dakikadakayar batıdan doğuya.
Nisan 2023 TCDD seferler başladı Hızla geçmiyor, sakince geçince yolcular Balaban vadisinin güzelliğini seyredebilir.