Matematik ve Sürdürülebilirlik

Matematik ve Sürdürülebilirlik
02/06/2018

Dr. Işıl İşler Baykal (ODTÜ İlköğretim Matematik Eğitimi Bölümü) ile Dr. Güliz Karaarslan Semiz (Ağrı Üniversitesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü) bugün bir pilot çalışması düzenledi: bu ay ODTÜden mezun olup Matematik öğretmen atanmaları hedefleyen 12 öğrenciyle yola çıktık.  Türkiye'de sınıf dışı, kitap bilgisine tamamlayıcı neler olabilir?  

Sürdürülebilirliğ konusunda her mezunun farkında olması kavramlar: ekoloji, ekonomi, çevre etiği, ...

Güliz ile ben öğrencilerle ilk tanıştık; bunlar ise dört senelik beraberliğin son haftalara gelenler grup çalışmalara alışkın ve uyumlu: hevesli, iş bölümüne hazır, ideal bir ekip.  Kimi şehirli, kimi köy kökenli, böcekten korkan vardıysa çok belirtmedi.  

Etkinlik öncesi 5-8.cı sınıf Matematik öğretmenlerle yapılan araştırmaları geniş sonuçlar verdi: Doğada Matematik hem başlam hem amaç olabilir - grafik, oranlar, problem-çözüm, tasarım, vs. 

Otobüste Güneşköy'ün tanıtımı, varınca direkt ilk çalışmaya başladılar.  Mat-Doga_start

Sabahki çalışma ağaçlar ne kadar karbon deepoladığını hesaplamak.  Ağacın gövdesi ve yüksekliği ölçüp tabloya bakmak kolay mı?  Ağaçların standart bir şekli olmaz.  Çoğu fazla büyümeden birden fazla dala bölünüyor - yol kenarındaki kavaklar uygundu.  Diğerlere farklı bir yaklaşım bulunacak...   

Yeni kelime öğrendim: KLİNOMETRE.  In English Clinometer, but we called it protractor, et en français "un rapporteur".  Ağacın yüksekliğ ölçmet için yöntem.  

Öğleden sonraki çalışmasına bitki çeşitlişiği ölçmek - türleri ve yoğunluluğu.  Güliz Mayış çiçeklerin fotoğraflarını bastı.  Ne kadar eksik... ve tablo halinda bassak faydalı olur.  Hedef gittikçe büyüyen alanlarda türlerin sayılarını grafik şekilde oluşturup, garklı parametrenin etkileri göstermekti.  

Dönüşte öğrencilerden birkaç fikir aldım: 

** Yaptığımız etkinlikte sahada, matematikle beraber, biyoloji ve çok başka alan vardı.

** Farkındalığımızı arttı: çevreye bakıp, bağlantıları daha iyi anlarım.  

** Artık çiçekleri gördüğümde anlamaya başladım.  Azot tutan bitkilerin bakterileri olduğunu öğrendim.  

** Eğlenceliydi.  Beraber KALİTELİ zaman zevkli ve verimli geçti. Sevgi doluydu!

** Matematik doğa ile bütünleştirmek iyidi.

** Köyümün özlemi giderdi.  Başka sefer toprakla ilgilenip ekip biçmek isterim.  

** İlerde: küçük hayvanlara bakmak, oyunlar, kompost, beraber çardak / mandala vs kurmak, sanat, müzik aleti, vs.

** Serayı görmek: başka bir yerde böyle bir yapı göermezdik.  İlgimi çekti.

** Bu kadar farklı bitki nasıl ayı yerde birbirine destek yaşıyor?  Keşke insanlar da yapabilse...

** Bireyselden daha grup halinde çalışmak verimliydi.  Görev paylaşımı yaptık çünkü grup çalışmaya alışız.  

Güneşköy'de ürünler ortaya çıkıyor: bakla hala var, Salatalık, marul, soğan ile vişneler...  Matematik çalışmalara paralel, iyileşen kaburga sınırların içinde Diyar ile KuruGöl etrafındaki karaçalıları budamaya giderken örgülü telde sıkışmış bir yılanı gördük. Kafası delikten rahat geçen hayvan 1.5m uzun; ama yılanın daha kalın gövdesi delikten geçemezdi. Pullardan dolayı sadece öne hareket edebilir - geriye çekilemez. İç Anadolu'nun zehirli yılanı yokmuş, ancak korktuğunda bu hayvanın tek savunma refleksi sert hareketle kafasını öne sürmek. Birimiz tel kesiciyle yaklaşırken, diğeri doğaya atılan bir poşetiyle dikkatini çekiyorduk. Bir noktada gövdesinden çekmeye çalıştık... Yılanın sarı alt yüzeyin dokusu ipek kadar kaygan. Kasları o kadar güçlü ki bağlandığı ahşap/ çalı parçasına tutuldu ve hiç hareket ettiremedik. Telleri kese kese, yaralı hayvanın durumunu endişe etmemizi gerekmez mi? Yeterli serbest kalınca, sanki hiç zarar görmemiş, otlar arası fırlayıp kaybolmuş. Umarım hızlı şekilde toparlar: bozkırın ekolojisinde fare ve başka hayvanın nüfusu konrol altında tutanlardansın.

Diğer Blog Yazıları
Tüm Blog Yazıları
Web sitemizdeki çerezleri (cookie) kullanıcı deneyimini artıran teknik özellikleri desteklemek için kullanıyoruz. Detaylı bilgi için tıklayınız.
Tamam